Att hitta och att förflytta sig

Att orientera sig betyder att veta var man befinner sig, vart man är på väg och hur man behöver tänka och planera för att komma dit. En förutsättning är att veta var man har sin kropp och dess olika delar, men också att få olika erfarenheter av hur omgivningen ser ut. Personer som har medfödd dövblindhet behöver oftast stöd med både orientering och förflyttning.

I den här filmen berättar Caroline Lindström och Monika Estenberger mer om vad orientering och förflyttning innebär.

FILM: Orientering och förflyttning (10 min)

Ladda ner

I det här dokumentet får du tips om hur du kan anpassa ledsagning för en person som har medfödd dövblindhet.

Anpassningar vid ledsagning av personer med medfödd dövblindhet (PDF, 441 kB, ny flik)

KOM IHÅG!

  • Vid orientering och förflyttning stimuleras också balanssinne, leder och muskler.
  • Vuxna hittar oftast bra i en känd miljö, men behöver stöd i nya miljöer. Barn behöver få stöd tills de lärt sig de miljöer som de vistas i varje dag.

TIPS!

Underlätta för någon att lära sig hitta längs en ny sträcka:

  • Ledsaga i raka linjer och snedda inte över en yta.
  • Välj en kort sträcka inom- eller utomhus.
  • Välj permanenta orienteringspunkter, en form av kännetecken, utefter vägen vilka underlättar orienteringen och som ger svar på frågan ”Var är jag nu?”.
  • Välj ut orienteringspunkter för de platser där något ska hända, till exempel en riktningsförändring.
  • Om sträckan är lång, lär först in en del av vägen.
  • Lär in vägen åt ena hållet först. Vägen tillbaka är en ny väg!

Sammanfattning

  • Orientering handlar om att orientera sig i omgivningen och veta var man är, vart man ska och hur man kommer dit. Förflyttning även kallad mobility betyder att förflytta sig från en punkt til en annan.
  • För att kunna orientera sig krävs kroppsuppfattning och en rumslig förståelse av omgivningen.
  • Ledsagning är en teknik som behövs anpassas individuellt för varje person och situation.
  • Användning av olika orienteringspunkter underlättar för att hitta i omgivningen.
  • Personen med dövblindhet kan hitta egna orineteringspunkter som fungerar för hen.

FUNDERA PÅ

Reflektera över frågeställningarna och anteckna gärna svaren. Utgå ifrån en fallbeskrivning i kursen eller en person med medfödd dövblindhet som du kommer i kontakt med privat eller i din yrkesroll.

  1. Vilka egna strategier använder personen för att orientera sig? Ge exempel.
  2. Ge exempel på anpassningar som underlättar för personen när det gäller att orientera sig i kända miljöer.
  3. Behöver personen stöd vid förflyttning? Om ja, på vilket sätt anpassas stödet utifrån personens individuella behov? Ge exempel.

VILL DU VETA MER?

Läs kapitel 4 (sidorna 30–40) i ”Med kroppen som redskap”.
Med kroppen som redskap (PDF, 5,3 MB, ny flik)

Läs sidorna 46–48 i ”Barn och ungdomar med dövblindhet – 3. Kartläggning av erfarenhetsbaserade metoder och insatser”.
Barn och ungdomar med dövblindhet – 3. Kartläggning av erfarenhetsbaserade metoder och insatser (PDF, 6,6 MB, ny flik)

Läs ”En liten gul bok om ledsagning av personer med dövblindhet”.
En liten gul bok om ledsagning av personer med dövblindhet (PDF, 792 kB, ny flik)

keyboard_arrow_up