Prova på

Innan vi berättar mer om tillgång till information ska du få möjlighet att göra en övning.

PROVA PÅ!

  1. Ta fram ett föremål som du har nära till hands, till exempel en penna, och lägg den på ett bord.
  2. Se efter vad klockan är.
  3. Ta på dig ögonbindel och hörselkåpor och sätt dig vid bordet. Undersök det du har framför dig. Använd din känsel för att utforska föremålet.
  4. Ta av dig bindel och kåpor när du uppskattar att det gått två minuter.

Reflektera efter att du har genomfört övningen:

  • Hur påverkades din tidsuppfattning med kåpor och bindel på? Kändes tiden kort eller lång?
  • På vilket sätt har du utvecklat en förståelse för tid? På vilket sätt tillägnade du dig den informationen när du var liten?
  • På vilket sätt kände du på föremålet? Var det något särskilt med föremålet som du tyckte var intressant?
  • Vilken information kunde du få via känseln när du kände på föremålet och när du satt på stolen?
  • Eftersom du lade fram föremålet på bordet visste du vad det var. På vilket sätt tror du att du skaffade dig information om föremålet när du var liten och stötte på det för första gången? Hur vet du vad föremålet används till och vad det heter?
keyboard_arrow_up