Taktil kommunikation

Här får du veta mer om vad taktil kommunikation innebär och vad som är viktigt att tänka på när du kommunicerar taktilt. Du får också tips på anpassningar i olika former.

I den första filmen berättar Caroline Lindström och Monika Estenberger om taktil kommunikation och hur du kan tillrättalägga kommunikation taktilt. I filmen nämns kommunikation med flera. Detta beskrivs mer  under ”Vill du veta mer?” Filmen:  Alla behöver kunna berätta och i Lärande och umgänge via känseln sidan 46-47.

FILM: Taktil kommunikation (11 min)

Taktil kommunikation

I den här filmen berättar Caroline Lindström och Monika Estenberger om talar- och lyssnarhänder.

FILM: Talar- och lyssnarhänder (9 min)

Talar- och lyssnarhänder

Ladda ner

I det här dokumentet får du tips på hur du kan anpassa tecken taktilt. Anpassningarna beskrivs utifrån barn men kan också användas till vuxna.

Anpassningar av tecken i kommunikation via känseln (PDF, 732 kB, ny flik)

KOM IHÅG!

Handpositionerna i metoden hand-under-hand kan se olika ut. Ett barn kan behöva hålla runt tummen på en vuxen för att kunna följa hens hand. En vuxen som har medfödd dövblindhet kan vilja ha sin hand överst både för att prata och lyssna.

TIPS!

Använd hand-under-hand i lek och samspel. Det skapar en vana som underlättar användningen av samma handpositioner som en metod för kommunikation: talar- och lyssnarhänder.

Sammanfattning

  • Taktil kommunikation innefattar hela kroppen.
  • Taktila tecken är taktila anpassningar av tecken hämtade från visuellt teckenspråk.
  • Talar- och lyssnarhänder är en metod som underlättar den fortsatta kommunikationsutvecklingen.

FUNDERA PÅ

Reflektera över dessa frågeställningar och anteckna gärna svaren. Utgå från en fallbeskrivning i kursen eller en person med medfödd dövblindhet som du kommer i kontakt med privat eller i din yrkesroll.

  1. Hur skulle du beskriva taktil kommunikation om du skulle förklara för någon annan vad det är?
  2. På vilka sätt kan taktila tecken anpassas utifrån personens förutsättningar? Ge exempel!
  3. Används talar- och lyssnarhänder tillsammans med personen nu? Om nej, fundera på om det finns specifika situationer där det skulle fungera bra att introducera det.

VILL DU VETA MER?

Läs sidorna 17–20 i ”Med kroppen som redskap”.
Med kroppen som redskap (PDF, 5,3 MB, ny flik)

Läs sidorna 40–48 i ”Lärande och umgänge via känseln”.
Lärande och umgänge via känseln (PDF, 6,2 MB, ny flik)

Läs sidorna 34–40 i ”Barn och ungdomar med dövblindhet – 3. Kartläggning av erfarenhetsbaserade metoder och insatser”.
Barn och ungdomar med dövblindhet – 3. Kartläggning av erfarenhetsbaserade metoder och insatser (PDF, 6,6 MB, ny flik)

Titta på filmen Alla behöver kunna berätta – en film om flerpartskommunikation för barn som har medfödd dövblindhet” (8 min).
Alla behöver kunna berätta – film på spsm.se (ny flik)

keyboard_arrow_up