Kommunikation

En person som har medfödd dövblindhet är beroende av att de som finns omkring vet hur de ska kommunicera och att de kan uppfatta de sätt som hen använder för att kommunicera. Föräldrar, syskon, professionella och andra som finns runt personen behöver också kunna göra anpassningar som underlättar kommunikationen.

I filmen nedan berättar Caroline Lindström mer om kommunikation i allmänhet och vad det innebär i ett sammanhang som medfödd dövblindhet. Du får också veta vad du behöver tänka på för att stödja personens kommunikationsutveckling.

FILM: Kommunikation (6 min)

Kommunikation

Ladda ner

I det här dokumentet har vi sammanställt råd om vilka anpassningar du kan bidra med för att personen ska kunna utveckla sin kommunikation.

Anpassningar för att utveckla kommunikation (PDF, 229 kB, ny flik)

KOM IHÅG!

Kommunikation är ett grundläggande mänskligt behov och alla har rätt till kommunikation. Läs dokumentet för att få fler tankar.
Rätten att kommunicera (PDF, 496 kB, ny flik)

TIPS!

  • Ha enfärgade kläder som ger kontrast mot dina händer och ansikte.
  • Välj en plats som har bra belysning och bra akustik.
  • Ta bort/skärma av eventuella bakgrundsljud som musik eller ljud från tv.
  • Se till att personen inte har motljus, till exempel vid ett fönster.
  • Undvik störande synintryck, till exempel att ljuset blänker i en bordsskiva.
  • Placera dig utifrån personens syn- och/eller hörselrester så att hen har möjlighet att använda dem.
  • Placera dig i jämnhöjd med personen.
  • Stötta alltid taktilt när personen visar behov för det eller är villig att ta emot.
  • Försök att vara intressant i ditt sätt att kommunicera, tänk på vad du förmedlar via din kropp och dina händer.
  • Anpassa tempot i kommunikationen utifrån personens uppmärksamhet.
  • Ge tillräckligt långa pauser.
  • Se till att eventuell teknik och hjälpmedel fungerar.
  • Avsätt tillräckligt med tid.
  • Använd den bästa tiden på dagen, när personen är som mest mottaglig.

Sammanfattning

  • Att kommunicera betyder ”att göra tillsammans” och kommunikationen skapas av båda parter.
  • Att utveckla sin kommunikation är en grund i personlig utveckling och en mänsklig rättighet.
  • Anpassningar för att underlätta för kommunikationsutveckling ska alltid göras utifrån personens behov.
  • Flerpartssamtal ger möjlighet för personen med dövblindhet att överhöra och få fler modeller för kommunikation.

FUNDERA PÅ

Reflektera över frågeställningarna och anteckna gärna svaren. Utgå ifrån en fallbeskrivning i kursen eller en person med medfödd dövblindhet som du har kontakt med privat eller i din yrkesroll.

  1. Vilka allmänna anpassningar är viktiga att tänka på i en kommunikationssituation med en person som har medfödd dövblindhet?
  2. Vilka av de rättigheter som finns i dokumentet ”Rätten att kommunicera” anser du att personen får ta del av?

VILL DU VETA MER?

Läs sidorna 12–14 i ”Personer med medfödd dövblindhet – hur kan vi förstå varandra?”
Personer med medfödd dövblindhet – hur kan vi förstå varandra? (PDF, 9,8 MB, ny flik)

Läs sidorna 7–10, 22–29 och 41–49 i Med kroppen som redskap.
Med kroppen som redskap (PDF, 5,3 MB, ny flik)

Läs sidorna 8–18 och 33–34 i Lärande och umgänge via känseln.
Lärande och umgänge via känseln (PDF, 6,2 MB, ny flik)

Läs sidorna 20–34 i ”Barn och ungdomar med dövblindhet – 3. Kartläggning av erfarenhetsbaserade metoder och insatser”.
Barn och ungdomar med dövblindhet – 3. Kartläggning av erfarenhetsbaserade metoder och insatser (PDF, 6,6 MB, ny flik)

Läs sidorna 10–11, 18–19 och 22–24 i När ditt barn inte ser och hör som andra barn.
När ditt barn inte ser och hör som andra barn (PDF, 3,1 MB, ny flik)

keyboard_arrow_up