Kommunikationssätt

Personer med medfödd dövblindhet kommunicerar ofta på andra sätt än seende och hörande personer. Vi ger här exempel på olika kommunikationssätt som du kan använda och hur du kan anpassa dessa.

I den första filmen berättar Monika Estenberger om olika kommunikationssätt du kan använda tillsammans med personer som har medfödd dövblindhet. Det kan handla om bilder, föremål och TAKK (tecken som alternativ och kompletterande kommunikation). Ofta används en kombination av olika sätt att kommunicera utifrån vad personen med dövblindhet kan uppfatta.

FILM: Kommunikationssätt, del 1 (6 min)

Kommunikationssätt

I den andra filmen beskriver Monika Estenberger olika kommunikationssätt som personer med medfödd dövblindhet kan använda.

FILM: Kommunikationssätt, del 2 (3 min)

Kommunikationssätt, del 2

Ladda ner

Det här dokumentet berättar om hur du kan anpassa olika kommunikationssätt för en person som har medfödd dövblindhet.
Anpassningar vid olika kommunikationssätt (PDF, 199 kB, ny flik)

KOM IHÅG!

  • Ta alltid reda på hur personen ser och hör så att du kan anpassa kommunikationssätt efter personens behov.
  • En person med medfödd dövblindhet kan behöva olika sätt att kommunicera för att uppfatta andra och uttrycka sig själv. Till exempel kan personen vilja få taktila tecken och tal från dig medan hen själv använder tecken, gester och ljud för att svara.

TIPS!

Väg in samtliga uttryckssätt i situationen för att förstå vad personen menar: mimik, kroppsuttryck, ljud, handlingar, tecken och så vidare.

Sammanfattning

  • Personer med medfödd dövblindhet uttrycker sig på olika sätt.
  • Omgivningen kan ha svårt att uppfatta och förstå personens sätt att kommunicera, vilket kallas låg läsbarhet.
  • Man kan använda flera olika kommunikationssätt till personer med medfödd dövblindhet.
  • Den gemensamma kommunikationen behöver ske på ett sätt som personen kan uppfatta. Det betyder ofta att man utgår från taktil kommunikation.
  • Anpassningar behöver göras både i miljön och det kommunikationssätt som används.

FUNDERA PÅ

Reflektera över frågeställningarna och anteckna gärna svaren. Utgå från en fallbeskrivning i kursen eller en person med medfödd dövblindhet som du kommer i kontakt med privat eller i din yrkesroll.

  1. På vilket sätt kommunicerar personen? Ge exempel!
  2. På vilket sätt kommunicerar omgivningen till personen? Ge exempel!
  3. Vilka anpassningar är viktiga att tänka på när det gäller de kommunikationssätt du angett som svar på fråga 2?

VILL DU VETA MER?

Läs sidorna 14–18 i ”Personer med medfödd dövblindhet – hur kan vi förstå varandra?”
Personer med medfödd dövblindhet – hur kan vi förstå varandra? (PDF, 9,8 MB, ny flik)

Läs sidorna 10–20 i Med kroppen som redskap.
Med kroppen som redskap (PDF, 5,3 MB, ny flik)

Läs sidorna 35–39 i Lärande och umgänge via känseln.
Lärande och umgänge via känseln (PDF, 6,2 MB, ny flik)

Läs sidorna 31–34 i ”Barn och ungdomar med dövblindhet – 3. Kartläggning av erfarenhetsbaserade metoder och insatser”.
Barn och ungdomar med dövblindhet – 3. Kartläggning av erfarenhetsbaserade metoder och insatser (PDF, 6,6 MB, ny flik)

Läs sidorna 16–17 i När ditt barn inte ser och hör som andra barn.
När ditt barn inte ser och hör som andra barn (PDF, 3,1 MB, ny flik)

keyboard_arrow_up