Vardagssituationer som en källa till lärande

I denna del får du lära dig hur vardagssituationer kan bidra till lärande för en person med medfödd dövblindhet. Mycket av förståelsen för omvärlden får man genom att vara delaktig i vardagsaktiviteter och rutiner, vilket leder till utveckling av vissa färdigheter. Det gäller framför allt barn men även vuxna.

För personer med medfödd dövblindhet blir rutiner och aktiviteter en hjälp för att skapa mening och sammanhang i vardagen samt få förståelse för begrepp. Det är viktigt att utforska tillsammans och samtala om vad ni gör, för att personens begreppsutveckling ska stödjas.

I den här filmen tar Caroline Lindström upp vikten av vardagsrutiner och taktila scheman, vilka skapar trygghet och kontroll och även gör att kommunikationen kan utvecklas.

FILM: Vardagsrutiner och scheman (9 min)

Vardagsrutiner och scheman

Ladda ner

I de här dokumenten har vi sammanfattat hur du kan anpassa rutiner och aktiviteter tillsammans med en person som har medfödd dövblindhet, samt hur du kan utforma och anpassa taktila kalendrar.

Anpassningar i vardagssituationer – aktiviteter och rutiner (PDF, 162 kB, ny flik)

Anpassningar i vardagssituationer – utformning av taktila kalendersystem (PDF, 196 kB, ny flik)

KOM IHÅG!

  • När det gäller barn är det extra viktigt att etablera rutiner för att skapa förutsättningar för att förstå och relatera till omvärlden.
  • Kalendersystem och scheman ska underlätta för personen utifrån behov. Det kan handla om att skapa struktur, hantera förändring, göra val eller att ha teman att kommunicera om.
  • Ta inte bort ett kalendersystem om det verkar som att personen inte längre använder det. Vuxna har fler erfarenheter av sina rutiner och hur en dag ser ut, och har då inte samma behov av schema varje dag. Det är dock viktigt att ha ett system för att visa på och kommunicera om eventuella förändringar eller nya händelser i vardagen.

Sammanfattning

  • Rutiner är viktiga för att underlätta tidsuppfattning. Eftersom de återkommer skapar de förutsägbarhet och begriplighet.
  • Personer med medfödd dövblindhet behöver delta i vardagssituationer för att få erfarenheter som kan ge motivation och självförtroende. Men också för att kunna skapa koncept utifrån sina erfarenheter.
  • Aktiviteter behöver ha en tydlig början, mitt och slut.
  • Kommunicera om aktiviteter.
  • Taktila scheman ger möjlighet till tidsuppfattning, kontroll och trygghet.
  • Taktila scheman behöver anpassas utifrån personens förutsättningar.
  • Taktila scheman behöver användas tillsammans med kommunikation.

FUNDERA PÅ

Reflektera över dessa frågeställningar och anteckna gärna svaren. Utgå ifrån en av kursens fallbeskrivningar eller en person med medfödd dövblindhet som du kommer i kontakt med privat eller i din yrkesroll.

  1. Nämn en vardagsrutin som personen har eller skulle kunna ha. Ge exempel på hur den underlättar förutsägbarhet, kontroll och tidsuppfattning för personen.
  2. Ge exempel på anpassningar av vardagsrutiner som skulle kunna underlätta för personen.
  3. Använder personen något schema eller kalendersystem och i så fall vilket?
  4. Ge exempel på befintliga anpassningar av personens schema/kalendersystem eller anpassningar som skulle kunna underlätta.

VILL DU VETA MER?

Läs sidorna 41–49 i Med kroppen som redskap”.
Med kroppen som redskap (PDF, 4,8 MB, ny flik)

Läs sidorna 19–26 och sidan 32 i ”Lärande och umgänge genom känseln”.
Lärande och umgänge genom känseln (PDF, 6,2 MB, ny flik)

Läs sidorna 20–21 i När ditt barn inte ser och hör som andra.
När ditt barn inte ser och hör som andra (PDF, 3,1 MB, ny flik)

keyboard_arrow_up