Om sinnena

Här får du veta mer om sinnena, deras funktioner och hur de samarbetar för att göra omvärlden begriplig och meningsfull. Du får också lära dig mer om det taktila sinnets möjligheter.

I den första filmen berättar professor emeritus Claes Möller om sinnena.

FILM: Är jag vid mina sinnens fulla bruk? (33 min)

Vid mina sinnens fulla bruk

I den andra filmen berättar Monika Estenberger, som är pedagog på Nkcdb, om hur sinnena samarbetar och om balansens betydelse.

FILM: Sinnenas samspel (6 min)

Sinnenas samspel

Den tredje filmen handlar om det taktila sinnet, det vill säga känsel-, led- och muskelsinnet.

FILM: Det taktila sinnet (7 min)

Det taktila sinnet

Ladda ner

Här hittar du tips och råd om vad man ska vara uppmärksam på när det gäller hur en person med dövblindhet använder sina sinnen. Du får också lära dig mer om hur du kan anpassa miljön för att personen ska kunna använda sina sinnen på bästa sätt.

Anpassningar av miljön och användning av sinnena (PDF, 535 kB, ny flik)

KOM IHÅG!

  • Många personer med dövblindhet har syn- och/eller hörselrester. Ta alltid reda på hur personen ser och hör, så att du kan underlätta för personen att uppfatta sin omgivning och dig.
  • Se till att syn- och hörhjälpmedel fungerar (om personen använder sådana).
  • En person som har medfödd dövblindhet använder ofta egna strategier som kompenserar för syn- och hörselnedsättningarna. Ibland kan sådana strategier se udda ut och misstolkas. Kom ihåg att det oftast finns en mening med det som en person med medfödd dövblindhet gör!
  • Det tar energi för personen att använda sina eventuella syn- och hörselrester och det taktila sinnet. Se till att skapa pauser i vardagen!

TIPS!

När man ska kommunicera genom det taktila sinnet med en person som har medfödd dövblindhet kan man utgå ifrån så kallade neutrala zoner. Det är ställen på kroppen där det generellt är okej att beröra en annan person:

  • Person klädd i t-shirt och shorts. På hans kropp finns sju svarta punkter som markerar neutrala zoner för beröring; rygg, axlar, armar, händer, ben och fötter. Illustration.Rygg
  • Armar
  • Ben (utsida lår och underben)
  • Händer
  • Fötter 

Tänk dock på att även neutrala zoner varierar från person till person.

Sammanfattning

  • Alla sinnen och deras samverkan är viktiga för att ge intryck som hjärnan kan bearbeta för att förstå omvärlden och skapa sammanhang.
  • Det taktila sinnet, som innefattar hela kroppen, är det viktigaste sinnet för personer med dövblindhet när syn och hörsel inte räcker till.
  • Miljön ska anpassas utifrån varje persons behov när det gäller ljus, kontraster, ljud, känsel och rörelse.
  • Det är viktigt att uppmärksamma individuella strategier för att kunna hjälpa personen att kompensera för sinnesnedsättningar.

FUNDERA PÅ

Reflektera över frågeställningarna och anteckna gärna svaren.  Utgå ifrån en fallbeskrivning i kursen eller en person med medfödd dövblindhet som du kommer i kontakt med privat eller i din yrkesroll.

  1. Har personen några egna strategier för att kompensera för sin syn- och hörselnedsättning? Ge exempel.
  2. Hur reagerar personen på beröring? Beskriv och ge exempel.
  3. Finns det anpassningar som underlättar för personen i miljöer där hen vistas? Beskriv och ge exempel.

VILL DU VETA MER?

Läs sidorna 6–8 i ”Personer med medfödd dövblindhet – hur kan vi förstå varandra?” 
Personer med medfödd dövblindhet – hur kan vi förstå varandra? (PDF, 9,8 MB, ny flik) 

Läs sidorna 14–19 i ”Barn och ungdomar med dövblindhet – 3. Kartläggning av erfarenhetsbaserade metoder och insatser”.
Barn och ungdomar med dövblindhet – 3. Kartläggning av erfarenhetsbaserade metoder och insatser (PDF, 6,6 MB, ny flik)

Läs sidorna 47 i ”Lärande och umgänge genom känseln”.
Lärande och umgänge genom känseln (PDF, 6,2 MB, ny flik)

Läs sidorna 5, 1213 i ”När ditt barn inte ser och hör som andra”.
När ditt barn inte ser och hör som andra (PDF, 3,1 MB, ny flik)

Se webbinarium med Jude Nicholas (58 min).
Hur kan vi utforma insatser för dem som bearbetar information via det taktila sinnet? – film på nkcdb.se (ny flik)

keyboard_arrow_up