Omvärldsförståelse via det taktila sinnet

Man får kunskap och förståelse om sig själv och sin omvärld genom utforskning och upplevelser via sinnena. Man ser och hör saker runt omkring sig, känner, smakar, luktar, griper efter saker, pekar, kryper, klättrar, hoppar, provar sig fram i världen och får nya erfarenheter. Man gör de här erfarenheterna upprepade gånger och på många olika sätt för att skapa sammanhang och mening av omvärlden.

Samtidigt presenterar de personer som finns runt omkring begrepp för det man upplever. Det ger förståelse för allt ifrån saker i omgivningen till mer avancerade sammanhang, såsom orsak och verkan, att hitta i omgivningen och att utveckla förståelse för tid. För en person med medfödd dövblindhet måste omvärldsförståelsen skapas på andra sätt och främst via det taktila sinnet.

I den här filmen berättar Caroline Lindström och Monika Estenberger från Nkcdb om lärande och omvärldsförståelse via det taktila sinnet.

FILM: Utforskning och omvärldsförståelse (12 min)

Utforskning och omvärldsförståelse

Ladda ner

I de här dokumenten har vi sammanställt vad som är viktigt att tänka på när det gäller lärande för personer som har medfödd dövblindhet – och hur du kan anpassa lärandet.

Anpassningar för tillgängligt lärande när syn och hörsel inte räcker till (PDF, 293 kB, ny flik)

Anpassningar för tillgängligt lärande – tips och råd (PDF, 182 kB, ny flik)

KOM IHÅG!

  • Det är viktigt att stödja personen med dövblindhet i att utforska, både på egen hand och genom att göra det tillsammans.
  • Utforskning kan ge nya upplevelser och erfarenheter.
  • Utforskning via det taktila sinnet kan se olika ut för en vuxen och för ett barn. Barn behöver tid för utforskning. Vuxna har oftast redan många erfarenheter och kan ibland uppfattas som mindre intresserade av utforskning.

Sammanfattning

  • Att få uppleva omvärlden med sina fungerande sinnen är en förutsättning för att informationen om den inte ska ska upplevas som ofullständig, förvrängd eller opålitlig.
  • Det taktila sinnet, lukt och smak är viktiga för att få så fullständig information som möjligt och därmed begreppsförståelse.
  • För att skapa ett tillgängligt lärande behöver individuella anpassningar göras.
  • Det är bra att börja med att skapa trygghet och ge tid, tillsammans med taktila anpassningar.

FUNDERA PÅ

Reflektera över frågeställningarna nedan och anteckna gärna svaren. Utgå ifrån en av kursens fallbeskrivningar eller en person med medfödd dövblindhet som du kommer i kontakt med privat eller i din yrkesroll.

  1. På vilket sätt skaffar sig personen information och kunskap om omvärlden? Ge exempel!
  2. Vilken information kan personen få genom utforskning med sitt taktila sinne?
  3. Finns det anpassningar i vardagen som underlättar för personens lärande och förståelse av omvärlden? Ge exempel!

VILL DU VETA MER?

Läs sidorna 19–32 i ”Lärande och umgänge genom känseln”.
Lärande och umgänge genom känseln, (PDF, 6,2 MB, ny flik)

Läs sidorna 23–27, 41–42 i ”Barn och ungdomar med dövblindhet – 3. Kartläggning av erfarenhetsbaserade metoder och insatser”.
Barn och ungdomar med dövblindhet – 3. Kartläggning av erfarenhetsbaserade metoder och insatser (PDF, 6,6 MB, ny flik)

Läs sidorna 6–9 och 14–15 i ”När ditt barn inte ser och hör som andra barn”.
När ditt barn inte ser och hör som andra barn (PDF, 3,1 MB, ny flik).

Se filmen ”Hur påverkar dövblindhet ett barns tidiga utveckling och lärande” (8 min).
Hur påverkar dövblindhet ett barns tidiga utveckling och lärande – film på spsm.se (ny flik)

Se filmen ”Utforskning och begreppsbildande i taktil form” (31 min).
Utforskning och begreppsbildande i taktil form – film på vimeo.com (ny flik)

keyboard_arrow_up