Övning 1: Fika utan syn och hörsel

Material att använda
Använd öronproppar eller hörselkåpor – eller båda – för att simulera hörselnedsättning. För synnedsättning kan du sätta tejp på glasögon med klara glas eller spraya ett par skidglasögon med svart färg. Vill du simulera blindhet använder du en ögonbindel.

Anpassa gärna simuleringen efter den syn- och hörselnedsättning som personen i din närhet har, och bär utrustningen under en längre stund för att få en mer verklighetstrogen upplevelse.

A Fika ensam

Gör så här:

Den här övningen kan du göra hemma hos dej själv.

  1. Försök ta fram det du behöver (bullar, bröd, ost, smör, yoghurt och vad du vill ha).
  2. Koka kaffe eller te och duka: kopp, tallrik, servetter
  3. Fika och lägg märke till hur det känns när du inte ser och hör.

B Fika tillsammans

Pålägg och ost hamnar lite var som helst – och en del hamnar på golvet.
Händerna söker sig fram över bordet för att hitta det man behöver.
Mjölk eller yoghurt? Utan syn är det svårt att veta.

Gör så här:

Förberedelser: Duka med kaffe, mjölk, socker, koppar, tallrikar, bestick, brödkniv och servetter. Ta fram bröd, smör och pålägg.

  1. Led personen/personerna med kombinerad syn- och hörselnedsättning till bordet. Alla sätter sig och väntar någon minut.
  2. Be en av personerna med kombinerad syn- och hörselnedsättning att servera kaffet. Samtidigt reser sig några av de övriga och går tätt förbi utan att signalera sin närvaro.
  3. Personen/personerna med kombinerad syn- och hörselnedsättning får bre smörgåsar, välja pålägg och äta.
  4. Under tiden sätter sig någon bredvid – utan att presentera sig.
  5. Samtalet löper vidare runt bordet utan att den/de med kombinerad syn- och hörselnedsättning involveras.

Tips: Flytta sakerna på bordet

En variant i det gemensamma fikat är att någon efter en stund flyttar på sakerna som du just lärt dig hitta.
Hur kändes det?

Fundera på:

  • Hur upplevdes detta för dig/er som inte såg och hörde?
  • Hur var det att varken se eller höra när folk kom och gick?
  • Var det kul att fika?
  • Hur smakade det?
  • Likadant som vanligt eller mer eller mindre?
  • Vad pratade ni om?
  • Gick det att hänga med i samtalet?
  • Gick det att påverka situationen?
  • Hur var det för er som såg och hörde?
  • Försökte ni få med personen i samtalet?
  • Tänkte ni på att presentera er?
keyboard_arrow_up